Tilbake
Skriv ut

Et glimt av Klimt

Kunstverk: Store frittstående malerier i høydeformat. Maleriene er tenkt til DKS sin utstilling i Sandefjord kunstforening i november.

Prosjektbeskrivelse/hva: Vi tar utgangspunkt og inspirasjon fra verdenskjente kunstnere som Henri Matisse og Gustav Klimt. Deres bilder og malestil vil være utgangspunkt for fellesbilder som klassen maler. Elevene skal tegne og designe sine egne former med egne farger som skal plasseres på maleriet. Utgangspunkt for formene skal være i Klimt bildene: ulike epoker fra historien for eksempel egyptisk kunst, gresk vasemaleri, afrikansk og australsk aboriginal kunst, etc. De skal jobbe ut en ide for hvordan de kan komponere bildet ved hjelp av store former og inndeling først, deretter hvordan de skal fylle flatene ved hjelp av gjentatte elementer satt sammen til mønster. De vil også forholde seg til hvilke farger de skal bruke sammen. Dagens designere bruker også denne type inspirasjon ved hjelp av symboler når de designer interiør og tekstiler og i ulike innredningstrender.  

Workshop/hvordan: Elevene deles inn i grupper og får tildelt arbeidsoppgaver, alle grupper får ta tur i å jobbe på bakgrunn. Hver elev jobber på sitt design og sine former og arrangerer og komponerer disse på en felles bakgrunn-i et felles samarbeid innad i klassen. De samarbeider samtidig med parallelle klasser da dette skal henge sammen i en felles stor utstilling. Alle skal ha sin egen designede form på maleriet. På den måten vil hver skole jobbe på ett stort lerret hver, hvor samtlige elever bidrar til ett felles kunstverk.

Hvorfor: Elevene skal jobbe mot en kunstutstilling. Bli kjent med kunstnere av internasjonal betydning, og hvordan deres arbeider og stil har betydning for valg og trender også i dag. De vil erfare å kunne hente inspirasjon fra ulike lands kulturer. De vil ble kjent med arbeidsmetoder for kunstnere, hvordan de jobber med komponenter i maleriet, som linjer, form, farger, komposisjon, bevegelse/rytme, balanse etc. for å bygge opp et bilde til en helhet. De vil få verdifull erfaring med å samarbeide, oppleve at det ikke er farlig å ta sjanser, men at det fremmer en skapende prosess. Individuelle oppgaver flettet inn i et stort samarbeid vil minne dem på at å være åpne i prosessen er viktig og avgjørende for resultatet. Det er ingen fasit, elevene jobber det sammen til et godt og unikt resultat som de kan være stolte av å ha skapt sammen. Dette gir dem tilhørighet i klassen og på trinnet. Denne fremgangsmåten, med stor frihet innenfor en ramme, gjør at barnas egne uttrykk står frem som et unikt kunstnerisk verk.

Det å samarbeide om å lage kunstverk er noe stadig flere gjør, for eksempel Håkon Bleken og Sverre Bjertnæs. Bjertnæs og Bjarne Melgård. Det er også fra tidligere tider blitt gjort av Tiedeman og Gude.

Resultatet blir en flott permanent utsmykning. Det ferdige kunstverket blir i skolens eie etter at utstillingen i kunstforeningen er avsluttet. 

Denne workshopen vil resultere i en felles utstilling i Sandefjord kunstforening. Vernissasje lørdag 16. november klokka 14.00. 

Om utøvere og produsenter

  • Arrangert av: Sandefjord
  • Kunstnere/grupper: Visuell kunst med Mina og Verena

Om kunstner / utøver / gruppe