Tilbake
Foto: Gunn Strand Eliassen
Foto: Gunn Strand Eliassen
Foto: Gunn Strand Eliassen
Skriv ut

Visuell kunst og design

For årets opplegg innen visuell kunst, design og håndverk har vi valgt å dele skolene i tre.

I - TRIPTYCH: Verena Wadell og Mina Marie Myhre henter inspirasjon fra verdenskjente kunstnere som Miro, Picasso og Kandinsky. Deres bilder og malestil vil være utgangspunkt for fellesbilder som klassen maler. Elevene skal tegne og designe sine egne former med farger som skal plasseres på maleriet. Utgangspunkt for formene kan være konturtegninger av hverandre og naturformer som stiliseres. De skal så jobbe ut en idé for hvordan de skal komponere bildetBildene fra hver gruppe stilles ut i Hjertnes kulturhus i uke 47. Andebu skole, Bokemoa skole, Haukerød skole, Kodal skole, Krokemoa skole, Melsom skole, Mosserød skole og Store Bergan skole.

II - SPEIL I GLASS: Ky Harsheim rigger til et lite glassverksted i klasserommet og elevene får lage hvert sitt fargerike glass i speil. Disse speilene vil i etterkant samles og stilles ut som en helhetlig vegg av glass og speil i foajeen på Hjertnes kulturhus i uke 47. Fevang skole, Helgerød skole, Høyjord skole, Ormestad skole, Unneberg skole og Vennerød skole.

III - ORIGAMI: Fang K Liu kommer til klassen med mengder av kopipapir og elevene får et innblikk i japansk brettekunst - origami - kombinert med installasjon, scenografi og dekorasjon. Kopipapir er en av de mest tilgjengelige papirtypene, og kan derfor raskt bli tatt i bruk for nybegynnere i origami. Det hele settes sammen til en helhet i foajeen på Hjertnes kulturhus i uke 47. Byskolen, Framnes skole, Gokstad skole, Sande skole, Vesterøy skole og Virik skole.

Læreplanmål

EKSEMPLER PÅ ATUELLE LÆREPLAN MÅL:

Bruke fargekontraster, forminsking og sentralperspektiv for å gi illusjon av rom i bilder både med og uten digitale verktøy.

Benytte kontraster mellom diagonale, horisontale og vertikale retninger i enkel komposisjon for å gi illusjon av ro og bevegelse.

Lage enkle bruksformer i ulike materialer og kunne gjøre rede for sammenheng mellom idé, valg av materialer, håndverksteknikker, form, farge og funksjon.

Bruke formelementer fra ulike kulturer i utforming av gjenstander med dekorative elementer.

Benytte ulike teknikker til overflatebehandling av egne arbeider.

Bruke ulike sammenføyningsteknikker i harde og myke materialer.

Samtale om opplevelse av hvordan kunstnere har benyttet form, lys og skygge og bruke dette i eget arbeid med bilde og skulptur.

Gjøre rede for hvordan sentrale kunstnere i nasjonalromantikken, renessansen, impresjonismen og ekspresjonismen på ulike måter har satt spor etter seg.

Sammenligne bruk av teknikker og virkemidler innenfor folkekunst og kunsthåndverk i ulike kulturer ved bruk av digitale og andre kilder.

Om utøvere og produsenter

  • Arrangert av: Sandefjord
  • Idé/opplegg: Verena Wadell, Mina Marie Myhre, Ky Harsheim, Fang Kaehler Liu

Om kunstner / utøver / gruppe

VERENA WADELL: født og oppvokst i Sandefjord og utdannet billedkunstner, BFA med honours i maling, Vancouver, Canada. Eier og driver Studio Verena i Sandefjord. Har jobbet i Norsk Hydro, i bl.a lederstillinger fra 1998-2007, jobber nå som kunstner på heltid, ved siden av ansvar for opplæring i billedkunst ved Sandefjord kulturskole og engasjement Den kulturelle skolesekken.

MINA MARIE MYHRE: bor i Sandefjord, utdannet fra Gloppe og Notodden lærerskole. Mina underviser på Sandefjord kulturskole og holder kurs i blandede teknikker for folk i alle aldre. Har også tidligere hatt prosjekter i Den kulturelle skolesekken, i tillegg til å holde juleverksted på Hjertnes kulturhus og har også vært jurymedlem i UKM flere ganger.

KY HARSHEIM: er født og oppvokst i Oslo, og har bodd i Sandefjord siden 90-tallet. Ky har laget taklamper, vegglamper, bordlamper og telysholdere i over 20 år. For å komme frem til ønsket uttrykk, kombinerer hun flere forskjellige teknikker som for eksempel fusing, lampworking og lodding. Hun har arbeidet med glass i Den kulturelle skolesekken tidligere, og har sammen med elevene laget flere offentlige utsmykninger, bla. på Sandefjord Lufthavn Torp.

FANG KAEHLER LIU: er født og oppvokst i Kina, har bodd flere år i Frankrike før hun flyttet til Sandefjord for et par år siden. Fang har master i kulturell prosjektorganisasjon fra universitet Nice Sophia Antipolis (Frankrike), master i scenekunst og teater fra universitet Paul-Valéry-Montpellier III (Frankrike) og en bachelor i scenografi fra kunstinstituttet i Shandong provinsen (Kina). Hun har ikke jobbet i Den kulturelle skolesekken tidligere, men har gjort verksteder for ungdom under blant annet UKM.