Tilbake
Pixabay
Jørund Holst-Hansen
Pixabay
Skriv ut

Flinke piker - raske gutter

"Flinke piker - raske gutter" blir formidlet av pensjonerte lærere med praksis som lærere og som elever på 1950-tallet. Opplegget vil foregå på Sandefjord Lokalhistoriske senter (Pukkestad Gård).

Programmet på halvannen time vil gi elevene et lite glimt inn i skolehverdagen slik den fortonet seg for deres besteforeldre på 50-tallet - tiden før facebook, instagram og snapchat.

Kjærlighetens gjerninger – ser du meg

- er du glad i meg – er det plass til meg.

- sitat fra Inge Eidsvågs bok : Læraren

MERK: turneen legges ut i løpet av høsten.

Lærerveiledning

Dagen er delt i tre deler á 25-30 minutter:

1. ”SKOLEN”

Lærere: Aud Solhaug, Inger Flagstad og Birgit Jemtland.

Halvtimen blir preget av innmarsj, opprop, sang og skjønnskrift. Vi håper å kunne gjennomføre skjønnskriften med penn og blekk. Disse sangene må trenes inn på skolen før elevene møter på Pukkestad:

"Vi vandrer med fredig mot."
"Kom mai, du skjønne, milde."

2.  ”FRIMINUTT I SKOLEGÅRDEN" 

Lærere: Veslemøy og Hugo Drewsen.

Følgende uteleker vil bli gjennomgått:
”Paradis – 9’ern”
”Tante Monica” – sang/gruppelek.
Balleker.

3. ”FRITID”

Lærere: Håkon Berg Jensen, Lars Flagstad, Erling Solhaug, Dag Virik, Sverre Simonsen og Osvald Rydjord
           
Kaste på strek med 5-ører.
Vippeleken – ”Kniks”
”Råttent egg” eller andre gruppeleker  
 

Forberedelser før besøket:      

1. Elevene må møte med klær for å kunne være ute i all slags vær. Vi har ingen værforbehold.


2. Vi stiller ingen krav til at elevene skal ”kle seg som på 50-tallet”, men klassebildene fra 50-tallet ute på skolene vil kunne brukes som et tema for en samtale om barns skoleantrekk på 50-tallet. Kanskje noen av elevene har skolebilder fra sine besteforeldres tid.


3. ”Navnelapper” og inndeling av gruppene: Skolen må ta med klasselister der elevene på forhånd er fordelt på gruppene A, B og C. Klasselistene leveres ved ankomst til Pukkestad. Hver elev må møte med ferdigskrevet navnelapp på jakka.


4. Det hadde vært hyggelig om klassene kunne tatt seg tid til å invitere  besteforeldre til å fortelle om barndommen på 50-tallet. Kanskje skolen har en lærerpensjonist som kan besøke klassen/klassene?

5. Vi er avhengig av at lærere/assistenter som følger elevene hjelper oss underveis gjennom dagen.

6. Skolene bes gi tilbakemelding om de bruker løkke- eller stavskrift.

Læreplanmål

EKSEMPLER PÅ AKTUELLE KOMPETANSEMÅL:

  • Kjenne att historiske spor i eige lokalmiljø og undersøkje lokale samlingar og minnesmerke.
  • Finne informasjon om og presentere eigen familie for ein til to menneskealdrar sidan.

Om utøvere og produsenter

  • Arrangert av: Sandefjord